Google/statistik

Lidt om hvordan man kommer højt op i Google og statistik

Hvorfor skal man tage hensyn til Google, da der findes mange andre søgemaskiner? Det er den mest anvendte søgemaskiner, og de fleste hjemmesider tager hensyn til Google, når de skal registreres.

 

For at hjemmesiden kan vises i Google, skal man være kendt af Google. Dette kan ske på 1 af 2 måder:

  • Man skriver til Google, at man har oprettet en hjemmeside. Herefter går der nogle uger, inden Google har godkendt hjemmesiden til at blive vist. Det er en ret omstændelig procedure.
  • Man laver et link fra hjemmesider, der er kendt af Google, til ens nye hjemmeside. Herefter går der højst et par dage, til Google har registreret den nye hjemmeside. Jo flere hjemmesider, man har link fra, jo højere kommer man op i Google.

Når man er blevet kendt af Google, gælder det om at få påklæbet så mange passende søgeord til sin hjemmeside som  muligt. Dette kan fx gøres med WordPress-modulet All in One SEO Pack. Her indtastes en generel beskrivelse af hjemmesiden sammen med tilhørende søgeord. For hver af de sider, som hjemmesiden indeholder, indtastes også en kort beskrivelse, samt søgeord, der passer til den pågældende hjemmeside. Dette vil ikke blive nærmere gennemgået. Se fx nedenstående bog for en grundig gennemgang.

 

Statistik

Når man har fået lavet sin hjemmeside,  indsat link fra andre hjemmesider, og tilføjet diverse beskrivelser og søgeord, vil det være rart at vide,  om der er nogen, der besøger hjemmesiden. Hertil kan man anvende WordPress-modulet Google Analytics for WordPress. Dette kræver dog, at man har en gmail konto, ellers kan den hurtigt oprettes hos www.gmail.com. Via hjemmesiden http://www.google.com/analytics/, der ejes af Google, kan man derefter få tildelt en  UA kode (Unique Analytics), der indsættes i modulet Google Analytics for WordPress. Dagen efter vil man kunne se statistik for hjemmesiden, også via http://www.google.com/analytics/. Man kan bl.a. aflæse

  • Antal besøgende pr. dag
  • Hvilke sider de har besøgt
  • Hvilken browser og styresystem de bruger
  • Hvilket land og hvilken by de kommer fra
  • Hvor mange af de besøgende, der er nye eller gengangere

 

Der findes en udmærket og meget omfattende bog om ovenstående emne:

SEO. Grundbog i søgemaskineoptimering til Google, Yahoo! og Bing af Torbjørn Flensted

Den er meget grundig og fyldt med mange gode eksempler.